Дисграфія: чому потрібно своєчасно виявити порушення?
Дисграфія - порушення писемного мовлення
В першому класі діти часто мають труднощі у писемному мовленні. Стійкі порушення у письмі виникають навіть у дітей з нормальним інтелектом, збереженим усним мовленням, повноцінним слухом і зором. Більшість батьків і вчителів не обізнані з цією проблемою і не мають чіткого уявлення неуспішності учнів з письма. Діти, котрі не отримали своєчасної допомоги, можуть залишитися напівписьменними і матимуть серйозні життєві проблеми.
Деякі вчителі і батьки вважають, що дисграфічні помилки викликані невмінням учнів слухати пояснення вчителя, неуважністю під час письма, недбайливим ставленням до навчання.
Насправді, в основі подібних помилок, лежать серьйозні причини: несформованість фонетико-фонематичної та лексико-граматичної сторін мовлення.
Стійки помилки, які учні допускають на письмі при дисграфії
Це:
- пропуски голосних і приголосних букв;
- переставлення букв і складів;
- поява зайвих букв і складів;
- недописування букв або складів;
- невміння передавати пом'якшення приголосних на письмі;
- плутання і заміна шиплячих і свистячих, глухих-дзвінких, сонорних р-л;
- невміння правильно застосовувати граматичні правила.
Виявити дисграфію у дитини, яка навчилася письму, неважко, але виправлення пов'язане з великими труднощами, і це тривалий процес. Важливо виявити дисграфію на перших етапах навчання грамоти. Однак часто виявлення дисграфії відбувається з запізненням. І це ускладнює попередження розвитку вад мовлення в дітей.