Артикуляційна гімнастика: значення, ефективність, правила виконання

Одним із найважлівіших етапів у формуванні правильної вимови звуків є підготовка артикуляційного апарату. Діти правильно вимовляють різні звуки, як ізольовано, так і в мовному потоці, завдяки гарній рухливості і диференційній  роботі органів артикуляційного апарату. Це досягається за допомогою артикуляційної гімнастики, яка є ефективним засобом для розвитку м'язів язика, щік, губ, піднебіння, верхньої та нижньої щелепи.

Мета артикуляційної гімнастики - вироблення повноцінних рухів і визначенних положень органів артикуляційного апарату, необхідних для правильної вимови звуків. Виконуючи правильно артикуляційну гімнастику, можна досягти чіткості та виразності у мовленні.

Правила виконання

Виконуючи артикуляційну гімнастику, треба пам'ятати про правила виконання:

  1. Регулярність. Проводити гімнастику щодня протягом 10-15 хвилин. Це допомагає підтримувати тонус м'язів.
  2. Поступовість. Починати потрібно з простих вправ, поступово переходити до складних. Це дозволяє м'язам звикнути до навантаження.
  3. Контроль дихання. Дихати потрібно вільно та рівномірно, без напруги.
  4. Уважність до рухів. Спостерігати як м'язи працюють.
  5. Проводити вправи потрібно в ігровій формі, намагаючись зробити це веселим та приємним процесом.
  6. Розслаблення після тренування, щоб дитина не перевтомилася.
Артикуляційну гімнастику можуть проводити батьки у вільний час, але потрібно пам'ятати, що без участі логопеда, виконання артикуляційної гімнастики може бути менш ефективним з кількох причин: без належного контролю та інструкцій з боку кваліфікованого спеціаліста, дитина може неправильно виконувати вправи. 
Тільки логопед забезпечить об'єктивну оцінку прогресу, допоможе виявити слабкі місця та надати індивідуальні поради.
Отже, виконання артикуляційної гімнастики без участі логопеда може бути корисним, але співпраця з кваліфікованим фахівцем забезпечить більш кращі результати в корекційній роботі.

Популярні дописи з цього блогу

Чому потрібно вчасно проводити з дитиною корекційну роботу з розвитку?

Використання ігрових технік та методик у логопедичній роботі: важливі аспекти гри

Дихальні вправи: роль в розвитку мовлення дитини