Як зрозуміти, що у дитини затримка мовлення на ранній стадії розвитку?
Актуальність виявлення у ранньому розвитку дитини затримки мовлення та розвитку
Дуже важливо своєчасно визначити, що у дитини затримка мовлення. Кожна дитина розвивається індивідуальтно, тому визначити затримку мовлення може бути непросто. Треба звернути увагу на такі аспекти:
1. Для нормального становлення мови дитини необхідно, щоб кора головного мозку досягнула відповідної зрілості. А органи чуття - слух, зір, дотик, нюх були достатньо розвинуті. Особливо важливо для формування мови є розвиток мовно - рухового і мовно-слухового аналізаторів.
2. На ранніх етапах розвитку треба помічати деякі невідповідності, і тоді багатьох проблем можна уникнути. А саме:
- перевірити у дитини слух;
- при можливості виявити проблему в артикуляційному апараті - надто коротку вуздечку та завеликий язик, що спричиняє труднощі при говорінні, і як наслідок - дитина мовчить.
3. Затримка розвитку мовлення може виявити лікар - невролог. Мовлення дитини починає розвиватися з народження й перед тим як сказати перше слово, її мовлення проходить стадії гуління і лепетання. Якщо цих стадій немає, то це говорить про затримку мовленнєвого розвитку.
У 3 місяці йде період гуління. Це етап активної підготовки артикуляційного апарату до вимови звуків. Одночасно йде процес розвитку розуміння мови. Якщо у дитини спостерігається відсутність або однотипність гуління, белькотіння (на першому році життя), не розрізняє інтонацію, у неї слабка реакція на звернену мову, то це говорить про затримку мовлення.
В 9-10 місяців дитина повинна вимовляти слова, які складаються з однакових парних складів
(мама, папа). В 1 рік словник дитини складається з 10-12 слів. На 2-му році життя у дитини слова і звукосполучення стають засобом мовного спілкування.
Якщо ці аспекти відсутні, то батькам на це потрібно звернути увагу!
4. Дуже важливо щоб дитина в ранній період розвитку могла розрізняти інтонацію, слова, що визначають предмети та дії.
Наприклад: дорослий називає предмет, а дитина знаходить його; дорослий називає дію, а дитина її відтворює; дорослий показує предмет, а дитина називає його. Якщо дитина все робить правильно, це говорить про нормальне становлення мови дитини.
Якщо дитина у 2 роки не розмовляє, то це говорить про те, що є проблеми в психофізичному здоров'ї дитини - стану її вищої нервової діяльності та вищих психічних процесів. Тому варто звернутися до невролога та логопеда.